sunnuntai 8. kesäkuuta 2008

Rotvalli

Aloitetaan kouriin eli takamukseen ja vanteisiin tuntuvasta perusasiasta, rotvallista.

Rotvalli on tampereenkiälinen sana, ja tarkoittaa kadun reunakivetystä. Kun seitsemänvuotiaana muutin Tampereelle Kalevan lähiöön, olin kylmän rauhallisesti ymmärtävinäni mitä alkuasukkaat tarkoittivat "varo rotvallia" hihkaisulla pyörillä ajeltaessa. Luulin että sen tiesivät kaikki kaupunkilaiset. Vasta kun ensimmäinen tampereenkiälinen sanakirja Pipa päässä rotvallir reunalla julkaistiin, ymmärsin että kyse oli erityisestä murteellisesta ilmaisusta. Olen silti samaa mieltä sanakirjan kanssa: sana on ihailtavan täsmällinen kuvaus aivan omalle ilmiölleen - jota pyöräilijän on syytä varoa.

Pöyräilijä nimittäin liiankin usein joutuu huomaamaan että vastassa on 5 - 12cm rotvalli. Ei se mitään jos pyörässä on paksut renkaat ja keinuva jousitus - mutta normaalilla kaupunkipyörällä ajettaessa edessä on ikävä tömäys, joka tuntuu sekä pyöräilijän että pyörän rungossa. Kun vanhaan pyörääni ruvettiin vaihtamaan rengasta, vanne todettiin täysin kieroksi - ja missäs se muualla olisi vääntynyt kuin rotvallin reunoissa?


Toisinaan ystävällinen suunnittelija on tehnyt pyöräilijälle tilaa madaltamalla tai poistamalla rotvallin kadun kulmassa. Tosin usein niinkuin tässäkin, vain tietystä suunnasta tulevaa pyöräilijää varten. Tässäkin risteyksessä Tammelanpuistokatua yliopistolle päin menevät ja keskustasta päin tulevat pyöräilijät voivat käyttää luiskanpätkää edukseen. Yliopistolta tulevat ja keskustaan menevät saavat paukutella rotvallin yli.


Usein myös on unohdettu madaltaa rotvallia tien keskellä olevasta seisakkeesta.


Pyöräilijän avuksi on kuitenkin monin paikoin tullut joku urhea kansalaistottelematon henkilö piikin ja moskulan kanssa, ja jyrsinyt rotvalliin pyörän renkaan mentävän kolon. Tai ainakin näin yritämme selittää niiden olemassaolon. Kun oppii tuntemaan nämä oman käden luiskat, ja tähtäämään pyöränsä juuri niihin, voi helpottaa kulkuaan ja pidentää vanteidensa ikää.

Ei kommentteja: